De derde helft - Reisverslag uit , van Pieter en Annemieke - WaarBenJij.nu De derde helft - Reisverslag uit , van Pieter en Annemieke - WaarBenJij.nu

De derde helft

Door: pieterenannemieke

Blijf op de hoogte en volg Pieter en Annemieke

22 Mei 2011 | ,

We zijn weer in Nederland! Gisteren kwamen we aan in Arnhem en zijn we groots onthaald door familie en vrienden. Tijdens de laatste treinreis van Moskou naar Arnhem hadden we alle tijd om terug te blikken op de afgelopen 9 maanden. We hebben veel gezien, gedaan, gehoord, geleerd. Zoveel indrukken, zoveel momenten, plekken. Wat neem je mee van zo'n reis? Hoe orden je alles in je hoofd? Wat is de rode draad?

Het voordeel van reizen over land is dat je alles in elkaar over ziet gaan: qua natuur, cultuur, taal, eetgewoonten, politiek en staatsinrichting en religie. Democratie wordt dictatuur. Aardappels worden rijst. Christendom wordt islam, hindoeïsme en boeddhisme. Heuvels worden bergen en andersom. Het lijkt groots, maar de verschillen zijn kleiner dan ze lijken. Ook in Moskou draagt een meisje van vier haar eigen pop in de metro. Ook in Tibet versieren jongens meisjes. Ook in Nepal genieten opa en oma van hun jonge kleinkind. Ook in India zitten jongeren achter Facebook. En ook in Iran geniet men van lekker eten en zelfs van lekkere wijn.
Zelfs in de rituelen rondom de verschillende religies hebben we overeenkomsten gezien. De 'christelijke' rozenkrans kwamen we overal tegen, zowel in de islam als bij de hindoes en boeddhisten. In het noorden van Turkmenistan waar de islam het boeddhisme ontmoet, wapperen de gebedsvlaggen voor beide religies vrolijk in de wind. Ook het luiden van klokken en het aansteken van wierook en een kaarsje is universeel. Een sikh die we tegenkwamen in een katholieke kerk in India, had dat wel begrepen: 'As long as a church is a house from God, I can pray there.' We constateren dat de grootste overeenkomst tussen al deze ogenschijnlijk verschillende religies misschien wel het zoeken naar houvast is, het willen geloven in een hogere macht, en dat het er niet zoveel toe doet hoe die religie precies heet. Hoe de politieke en religieuze leiders hierover denken, is een andere kwestie.

Toch hebben we ook verschillen ontdekt. In India betekent 'De taxi komt wat later', dat je vandaag je trein niet meer haalt. In China betekent 'ja' eigenlijk 'nee'. In Tibet is het flink spartaanser dan in Den Haag. In Turkmenistan is de politie niet je beste vriend en in Oezbekistan kost geld geld. Reizen is soms net werken en je leert jezelf in deze niet-alledaagse situaties goed kennen. Je eigen keuzes maken en daarin geloven. "Blijf bij jezelf", zei iemand tegen ons voor we vertrokken. Hij kreeg gelijk.

Zo zingen ook Acda en De Munnik in Zwerf'On:

Stel dat je niet naar huis gaat
Je laat de laatste ronde gaan
Je planned alleen de eerste meters
De hardste hier vandaan

Stel dat het je gaat lukken
En je loopt naar het station
En je leunt op de gedachte
Als je wacht op het perron

Het maakt niet uit wat je gisteren deed
Zwerf'on

Stel dat het je gaat lukken
En je geeft de stad je rug
Moet je dan weten waar je heen gaat?
En wanneer kom je dan terug?

Want je droomde van vertrekken
En je sprak van nergens heen
Kun je missen wat je achter laat?
Kun je eigenlijk wel alleen?

Want het maakt niet uit wat je gisteren deed
Zwerf'on

Stel dat je nergens heen bent
En je mist wat je ooit had
Ben je dan held genoeg om terug te gaan
Naar dat wat je bezat?

Stel dat je nooit vertrekken zal
Maar je gaat gewoon naar huis?
Is morgen dan een droom voorbij
Of ben je dan pas thuis?

Het maakt niet uit wat je gisteren deed
Zwerf'on!

That's all Folks!

• 22 Mei 2011 - 10:56

Marlies:

Welkom thuis!

• 22 Mei 2011 - 11:13

Aline:

Mooie afsluiter! Fijn dat jullie er weer zijn.

• 22 Mei 2011 - 11:56

Max:

Als je dat ervan hebt meegenomen zal het met jullie wel goed komen. Blij dat jullie weer heelhuids terg zijn en bedankt voor al je mooie reisimpressies.
    Tot ziens.

• 22 Mei 2011 - 13:24

Krijn:

Welkom thuis en dank jullie wel dat we een beetje hebben kunnen meeproeven door de informatieve en leuk-geschreven verslagen en de prachtige foto's! Deze ervaring lijkt me voor jullie onvergetelijk.
    En nu weer de draad oppakken...... Succes daarmee

• 22 Mei 2011 - 14:38

Sabine:

Welkom thuis! Wat een mooie, indrukwekkende verhalen! Daar kun je nog heeeeel lang op terug kijken en van genieten. En leuk dat ik heb mogen meegenieten.
    Succes met het herinburgeren in Nederland!

• 22 Mei 2011 - 18:36

Ingrid:

Welkom thuis! Wat een prachtig, laatste verslag van jullie reiservaringen.

• 22 Mei 2011 - 19:07

Marian:

Bedankt dat ik via jullie reisverslagen mocht meegenieten van jullie prachtige reis!

• 23 Mei 2011 - 06:41

Jan L., Schiedam:

Met volle teugen genoten van jullie verslagen, de reis had hiervoor wel veel langer mogen duren. Maar denk dat Pieter e.e.a. nog wel zal toelichten. Op een kortte manier (knipoog).

• 23 Mei 2011 - 07:30

Annelies:

Ik wil jullie heel graag bedanken voor julie mooie reisverhalen, die ons in de drukte bij de Lucas even kon laten ontsnappen en meedromen.
    Ik zal jullie verhalen nu wel gaan missen, maar misschien komt er een nieuwe .........

Veel succes bij het oppakken van het hollandse leven.

• 23 Mei 2011 - 09:04

Ada Peperkamp-Wijs:

Wie verre reizen maakt.....!
    Door de globalisering (o.a. door wat nu de "sociale media "heet)wordt onze wereld steeds kleiner.Er zijn mensen die daarvan genieten, anderen worden daar angstig van. Een van de verklaringen van het herleven van het nationalisme ,het terugtrekken in je eigen wereldje wat zich nu zo manifesteert . Jullie dragen bij aan het omgekeerde! Daarvoor petje af! We hebben zoveel gemeen met andere culturen.zoals blijkt uit jullie verhaal! Jullie signaleren dat,tegelijk met het boeiende van dat het ook anders kan !
    Heerlijk bijkomen nu en houdt deze mooie roes nog lang vast!!!!
    Lieve groet, Ada

• 23 Mei 2011 - 10:12

Yde:

Welkom Thuis,
    Wat vliegt de tijd (dat zal ook overal wel zo geweest zijn, maar mij valt het nu ook weer op). Zo werkten we samen binnen de Lucas en nu na veel ervaringen gaan jullie weer een nieuwe draad oppakken. Ik wens jullie daar heel veel succes mee.
    Bedankt voor de prachtige verhalen.
    Ik hoop je snel weer eens tegen te komen, je bent in ieder geval hartelijk welkom bij ISW!

• 23 Mei 2011 - 11:08

Détje:

Wat ontzettend fijn dat jullie er weer zijn. Alhoewel ik de prachtige reisverhalen ga missen, is het toch prettiger weer gewoon te kunnen afspreken :-)

• 23 Mei 2011 - 14:18

Gerrie:

Wij hebben genoten van al jullie verhalen en foto´s en zijn blij dat jullie weer heelhuids terug zijn.
    groeten uit Heiloo

• 23 Mei 2011 - 14:47

Hanneke:

Welkom thuis! Miek, ik zie je de 11e juni bij Dagmar. Leuk!

• 23 Mei 2011 - 15:26

Patrick:

Indrukwekkend !! Binnenkort kun je je weer verbazen in de Schiedamse realiteit. Welkom thuis!

• 23 Mei 2011 - 16:05

Noordhorn:

Geef alle verhalen en indrukken een goede plek voor "later"! Welkom thuis, en ga maar flink wennen aan alledag in Nederland.

• 23 Mei 2011 - 19:04

Marian En Familie:

Welcome home!!!
    Hoop ooit eens rustig tijd te hebben om al jullie verslagen te horen...
    Veel sterkte met het acclimatiseren.

Groetjes uit Oss

• 08 Juni 2011 - 10:29

Joost:

Annemieke en Pieter,
    Mooie afsluiter, een hoop wijsheden, waar we nog vele gesprekken over kunnen voeren.
    Een hoop herkenningen, die we met elkaar kunnen delen.
    Een hoop kriebels die bij iedereen van ons zitten en die door jullie de vrije loop hebben gekregen. We gaan er ook op uit.! Aju.