Kerst in Mysore - Reisverslag uit Mysore, India van Pieter en Annemieke - WaarBenJij.nu Kerst in Mysore - Reisverslag uit Mysore, India van Pieter en Annemieke - WaarBenJij.nu

Kerst in Mysore

Door: pieterenannemieke

Blijf op de hoogte en volg Pieter en Annemieke

27 December 2010 | India, Mysore

We rijden kerstavond tegemoet. Slingerend over een bergweg langs theeplantages, apen, pelikanen, ananasstruiken en rubber- en papayabomen, is dit moeilijk voor te stellen. Maar we worden er door de indiërs aan herinnerd. In het relatief christelijke zuiden (75% van de 2% christelijke indiërs woont hier) is veel versierd. Boven de wegen hangen slingers met zilverpapiertjes, aan de huizen hangen sterren van papier en wij slapen voor de rijk versierde kerststal vol gekleurde beeldjes. Jezus ligt er nu nog niet bij maar wacht in een la van het bureau, laat de man van de receptie (zelf moslim) trots zien. Hij is dan immers nog niet geboren.

Om de massa toeristen in kerstmanpakken aan de kust te ontvluchten, rijden we richting Mysore. De stad vol met Maharadja erfgoed, waaronder een eeuwenoud paleis. We hebben voor de gelegenheid een sjiek hotel geboekt: we slapen in de residentie waar vroeger de Britse gasten van de Maharadja sliepen. Het groots uitgepakte kerstbuffet met live muziek en echte kerstvrouw valt voor ons helaas in duigen omdat Annemieke ziek wordt. Iets totaal verkeerds gegeten. Dat moest natuurlijk een keer gebeuren in India. Onze plastic kerstmannetjes gaan weer in de rugzak en moeten nog maar even wachten. We horen nog net de kinderen van sjieke expats de microfoon overnemen van de leadzanger en (overigens even vals als hijzelf) Jingle Bells inzetten, als wij het licht uitdoen.

Op eerste kerstdag worden de kinderen van rijke indiërs vermaakt in de hoteltuin. Als de ouders maar genoeg betalen worden ze de hele middag door de kerstvrouw beladen met cadeautjes en volgestopt met snoep. Hoe verwarrend, als je je bedenkt dat aan de andere kant van de muur (3 meter hemelsbreed) straatkinderen bij het stoplicht lelijke plastic vliegtuigjes proberen te verkopen. Terugdenkend aan de arme gezinnen die we bij de backwaters van Allepey gezien hebben, vragen we ons af hoe India nu precies in elkaar zit. De bolle hongerbuik die we van de man des huizes vanuit onze kano in Allepey gezien hebben, staat nog rauw op ons netvlies. Do they know it's christmastime at all? Wij worden somber bij de gedachte dat er in India zoveel rijke mensen zijn (echt rijk) en dat er tegelijkertijd zoveel armoede te zien is in een hoedanigheid en van een omvang die wij in Nederland niet kennen. Ook geloven wij niet dat dat grote verschil tussen arm en rijk hier ooit nog goedkomt, daarvoor lijkt de afstand/afkeer jegens elkaar te groot.

Maar lang tijd om hierover na te denken heb je hier niet. Ook dat is India: je slingert constant op en neer tussen lelijk en mooi. Op tweede kerstdag is Annemieke weer opgeknapt en kunnen we het paleis bekijken. Onze verwondering is groot als het paleis ineens met duizenden lampjes schitterend verlicht wordt. Een sprookje als in 1001-nacht?! De marinierskapel begeleidt de oh-en-ah's met Strauss en we hebben het kerstgevoel volledig te pakken. De donkere kant van India is ver weg.

Wat zijn we rijk, zeggen we. Dat we deze reis samen kunnen en mogen maken. We denken terug aan het afscheid van familie, vrienden, werk, huis, gewoonten en onze comfortzone. De afgelopen maanden zijn we begonnen aan ons avontuur. We hebben veel gezien, geleerd, nieuwe mensen ontmoet, grenzen overgestoken en verlegd. Ondanks al het plezier dat we hieraan beleven missen we jullie wel. Juist een tijdje uit het dagelijks leven, de gewoonten en het comfort, doet ons dit extra beseffen. Als we even hunkeren naar boerenkool, goede wijn, een bank en gezelligheid, doet het ons goed jullie trouwe berichten te lezen op de site en in de mail. Het geeft een rijk gevoel te weten dat (tijdelijk) uit het oog, niet uit het hart betekent!

• 27 December 2010 - 11:39

Henk Wanders:

Hi Annemieke en Pieter,

De kerstdagen zijn inmiddels voorbij en wij haasten ons hier in Nederland naar de oliebollen en het vuurwerk. Ik wens jullie een prettige jaarswisseling en al het goede in 2011.

Groeten en ik geniet iedere keer weer van jullie verhalen,

Henk

• 27 December 2010 - 14:40

Jaap:

Ha beiden,
    Wederom fijn om jullie verhaal te hlezen, inclusief beschouwing! Interessant is het om ver weg te zitten en de behoefte te voelen contact te willen hebben met de naasten!
    Hier is de Kerst met de familie inmiddels achter de rug. Erg leuk gegaan. Met pa en fam Voermans naar het concertgebouw, stuk van Mahler gehoord, tja, da's dan effe andere koek! Eten en vooral kado's groot succes voor Marit. Wieke was en is vooral geinteresseerd in de fles met pap en dan het bed! Ook prettig soms. Marit kijkt ook uit naar jullie bezoek in januari! we oefenen om de zoveel tijd met een stel foto's van jullie, maar ze weet het precies!
    Veel plezier en succes en dergelijke daar en tot snel!!
    We denken aan jullie en zullen met oud en neiuw naar de sterrenhemel kijken, doen jullie dat ook? (mits niet bewolkt etc...)
    Groet en een dikke kus,
    Jaap en dames.

• 27 December 2010 - 14:59

Max:

Wij hebben het hier veel te goed maar hebben hetzelfde probleem als de rijke indiers: hoe deel je. Kerst in familieverband gevierd en kan me voorstellen dat bij jullie dan een beetje heimwee ontstaat. Binnenkort kun je aan dat gevoel even toegeven als je weer even hier bent. In elk geval goede jaarwisseling en een gelukkig 2011 en bedankt voor al jullie mooie berichten.
    Max

• 27 December 2010 - 15:53

Hanneke:

Hey!

Voor een fijne kerst toewensen ben ik te laat...maar ik wil jullie wel een heel mooi 2011 toewensen!
    En, Miek iets verkeerds eten kan net zo goed in NL gebeuren: Dennis lag 2e kerstdag ook in bed na een nacht op de wc doorgebracht te hebben...wrslijk iets verkeerds ge-gourmet... het verschil is wel, dat onze wc's waarschijnlijk prettiger op te verblijven zijn, dan in India?!

Liefs, Hanneke ook namens Dennis

• 27 December 2010 - 17:22

Yde:

Ik hoop van harte dat jullie een hele goede (ook gezonde) jaarwisseling mogen vieren. (is dat in India ook op 31 december?).
    Hartelijke groet en ik neem een goed glas wijn om op jullie reis te proosten !

• 27 December 2010 - 19:59

Chris En Lidy:

Jullie reisverslag is fijn om te lezen en ook de ondertoon te proeven.
    Weet in elk geval dat wij blije opa en oma zijn en in Amersfoort ons wondertje koesteren. Lieve groeten uit Landgraaf.

• 28 December 2010 - 10:56

Krijn Van Putten:

Mooi om jullie verhalen elke keer weer te lezen! Dan lijkt de afstand opeens veel minder groot. En wat is dit een mooie manier om (ondanks de letterlijke afstand) zo contact te hebben. Desondanks is het gemis er natuurlijk ook altijd. Zeker als je zo ver van je confortzone bent verwijderd. Maar wat een geweldige belevenis! Dan ben je inderdaad rijk en bevoorrecht. Het is jullie van harte gegund. Een mooie jaarwisseling toegewenst!
    Hertelijke groeten, Krijn

• 28 December 2010 - 11:26

Hilde:

Dag beiden,

Inmiddels gaan wij alweer op naar het nieuwe jaar; de kalkoen van Harry is (ook zonder jullie) helemaal verdwenen, Wisse gaat morgen vuurwerk kopen, en de dames gaan iets aan de uitverkoop doen. Allemaal heel erg gewone, Hollandse zaken (waar jullie geloof ik af en toe nog wel aan denken). Wij wensen jullie dan ook een voorspoedige voortzetting van jullie bijzondere reis (met Nederlands intermezzo).

Harry, Hilde, Wisse en Hanna

• 28 December 2010 - 21:56

Marian Fonville:

Hoi Pieter en Annemieke,
    Na het weekend waar ik Els en Bernard trof met de kerst ben ik weer op jullie site terecht gekomen (was deze kwijt). Prachtig zeg zo'n reis met foto's en verslag! Wij hebben lekker met zijn allen met kerst in Emmen gegeten en dus ook aan jullie gedacht. Goede jaarwisseling en een fijne week in Nederland!

• 29 December 2010 - 08:52

Ada Peperkamp:

Wat een verhalen uit zo'n andere wereld ! Ik vind dat jullie ze heel genuanceerd beschrijven ; de gevoelswaarde erbij maakt het zo bijzonder! Fijn dat jullie dit zo naar ons overbrengen! Nog veel voorspoed gewenst met deze bijzondere ervaringen !Een verre groet! Ada

• 31 December 2010 - 10:24

Marco Jellema:

Hoi Pieter en Annemieke,

Het blijft telkens erg leuk om jullie verhalen te lezen. Kerstmis is al geweest en op naar het nieuwe jaar.

Een heel fijn en gelukkig 2011 alvast gewenst!!

gr. Marco, Amanda en de boys

• 01 Januari 2011 - 17:54

Edzo:

Ook namens ons de beste wensen.

Kennismaken met verre culturen doet je beseffen dat het in NL best goed geregeld is met van alles en nog wat. Veel meer mensen zouden eens een kijkje moeten nemen in andere landen.

Bij ons gaat het overigens prima. De 20 weken echo was goed. Robin krijgt er een broertje bij.

groeten Edzo, Marieke, Robin en ??

• 03 Januari 2011 - 12:23

Constantijn:

He Pieter en Anne,

De beste wensen voor 2011.

Ik geniet enorm van jullie verslagen en foto´s. Ik wens jullie ook een voorspoedige reis verder.

Groeten,
    Constantijn

• 04 Januari 2011 - 19:48

Detje@bastajobcoachi:

Lieve Pieter & Anne,

Wat is het iedere keer toch weer ontzettend fijn om jullie berichten te lezen! Door de manier waarop jullie schrijven, is het toch net alsof jullie vlak bij zijn. Fijn!!

Bij deze willen we jullie een super goed, gelukkig en gezond 2011 toewensen. Enneh.... we proosten in juni natuurlijk meer dan graag met jullie! We zorgen dat de goede wijn dan klaar staat. Al denk ik niet dat het lekker is om dan boerenkool te eten. Dus dat moet dan maar een andere keer.

Heel veel plezier nog! Ik begrijp dat jullie in januari ook Nederland nog even zullen aandoen. Geniet ook daarvan. Helemaal nu er even geen sneeuw ligt en je je dus zonder problemen kunt verplaatsen.

Hele dikke kussen,
    Détje, Floris, Benthe en Jules.

• 05 Januari 2011 - 20:09

Marlies: