"I use backdoor, sir!" - Reisverslag uit Kathmandu, Nepal van Pieter en Annemieke - WaarBenJij.nu "I use backdoor, sir!" - Reisverslag uit Kathmandu, Nepal van Pieter en Annemieke - WaarBenJij.nu

"I use backdoor, sir!"

Door: pieterenannemieke

Blijf op de hoogte en volg Pieter en Annemieke

01 Maart 2011 | Nepal, Kathmandu

De afgelopen weken wennen we steeds meer aan wonen in Nepal. De puberdochters van het schoolhoofd waar Annemieke 8 jaar geleden les gegeven heeft, wijden ons appartement als eerste bezoekers in. Nadat ze hun schooltassen netjes op een tafel leggen, vragen ze waar ze hun voeten en gezicht kunnen wassen. Helemaal fris storten ze zich zonder gêne op de koektrommel en pakken ze de krant om de valentijnsberichten te lezen. En passant geven ze commentaar op details van onze inrichting en worden de bloemetjes verschoven. "Much better!" Met hen hangen we de tibetaanse gebedsvlaggetjes aan de muur en verklaren we ons nepalese huis voor geopend. De ontwapenende wijze waarop deze meiden zich hier al meteen thuisvoelen is typisch nepalees. Daar voelen wij ons ook weer in thuis.
Daar zorgen de enthousiaste receptionistes van ons pand trouwens ook wel voor. Vrolijk worden we, bij iedere keer dat we passeren, begroet. Stiknieuwsgierig naar onze inrichting melden ze zich één-voor-één aan de deur en met goede smoezen weten ze een glimp van die 'dutchies' op te vangen. Wij vinden het prima: in ruil voor het aan ons leren van iedere dag een nieuw nepalees woord, mogen ze best zien welke kleden we op onze stoelen en tafels hebben gelegd.

We beginnen onze draai te vinden. De geluiden van de kraaiende haan, de spelende kinderen buiten en de blaffende straathonden 's nachts, zijn geen verrassing meer. Ook begroeten we met een kleine buiging en onze handen plat tegen elkaar (namasté!) onze buurvrouw een paar keer per dag.
Pieter loopt 's ochtends naar de kapper om de hoek. Soms om zijn nek te laten kraken, soms om zich te laten scheren. De shop is niet breder dan de stoel waarop de klant zit (een pijpela dus). De rechterwang kan prima geschoren worden, maar de linkerwang, daar kan de beste man echt niet bij. Wat nu? "No problem, I use backdoor, sir!" En inderdaad: trots op dit improvisatievermogen loopt hij via een steegje naar de voorkant van zijn shop en scheert hij ook de linkerwang.

Improviseren moeten we zelf ook. Omdat het water uit de kraan bij het koken niet gebruikt kan worden, word je je zeer bewust van wat je in de keuken doet. Er gaan heel wat flessen 'veilig' water door heen. Nog meer aandacht vraagt het stroomtekort. Er is maar 8 uur per 24 uur stroom, in blokken van elk 4 uur. We hebben wel een koelkast, maar je kunt je voorstellen dat vlees, vis maar bijvoorbeeld ook yoghurt vooral een koelkast wensen die ook áán staat. Improviseren dus. We eten vooral veel verse groenten die we op de markten tussen de oude, smalle steegjes kopen. Hier wordt nog gewerkt met een echte weegschaal en gewichten en ook de rekening wordt gewoon met hoofdrekenen opgemaakt. Het eiervrouwtje zit er tegenover en zoekt voor ons haar beste eieren uit. Zelfs bij deze eieren gaat de hollandse hygiënestandaard niet op: de kippenstront mag je er zelf afboenen.

Maar toch, samen met de producten uit de supermarkt komen we een heel eind. Van hutspot tot risotto, van pasta tot salade niçoise: het kan ook hier. De zelfbereide momo's zijn helaas geen succes. Dit wordt onbedoeld meer een soort maaltijdsoep. Gelukkig ook dat we niet hoeven te eten in de feesttent onder ons raam. Voor een festival wordt 's ochtends een complete buffel in stukken gesneden en een geitendarm netjes leeggeknepen. Wij zitten tijdens dit festival veilig aan een pizza.

Het voelt hier even als een thuis en tegelijkertijd is het ver van huis. Tijdens een glas rum-cola op het dakterras boven ons appartement kleuren aan het eind van de dag de toppen van de Himalaya in de verte langzaam roze-rood. De komende weken domweg gelukkig in Kathmandu.

• 01 Maart 2011 - 10:45

Ingrid:

Hi Annemieke en Pieter,

Wat hebben jullie weer een geweldig verslag geschreven :-)! Het verhaal van de pijpela is heel grappig zeker met de bijbehorende foto erbij, dat maakt het beeld compleet ;-). Fijn dat jullie je zo thuis voelen. Ik wens jullie, mede namens Arthur, nog een mooi verblijf toe!

Liefs,
    Ingrid

• 01 Maart 2011 - 12:17

Max:

Mooi vandaag de foto's, die ook bij mij de herinnering weer heel levendig maakt aan dit mooie land. Voor ons een trieste dag omdat we onze hond Tomas hebben laten inslapen. Traantjes en gemis bij elke thuiskomst. Waar komen de bloemkolen vandaan, Nepalees? Wat is er veel kleur op straat vergeleken bij hier. Het is ook net of de armoe met meer lach gepaard gaat.
    mvg Max

• 01 Maart 2011 - 14:13

Aline:

Dag Nepalezen,

Goed te horen dat jullie gesetteld zijn. Jullie hebben ook mooie foto's bij het verslag geplaatst, zo kan ik me nog beter voorstellen hoe jullie omgeving van alledag eruit ziet. Lekker "donweg gelukkig" blijven zou ik zeggen!

Liefs uit Amersfoort

• 01 Maart 2011 - 20:07

Marlies:

Wauw, mooi weer! En superinventief, door de achterdeur naar de andere wang ;-)...
    Geniet nog lekker, ook van het bezoek :-)!!

xx

• 01 Maart 2011 - 20:18

Michiel Vhb:

morgen zijn hier staten verkiezingen. staan jullie vast niet echt bij stil. het volgen van jullie blijft boeien.
    michiel

• 01 Maart 2011 - 21:56

Jaap:

Mooi verhaal!
    Doe me trouwens eens wat Nepalese woorden toekomen. We hebben hier een exchange student uit Katmandu over de vloer!
    Groet van den familie uit Amstelveen!
    Jaap

• 02 Maart 2011 - 20:42

Michiel En Dagmar:

pff, het is maar saai zo in Nederland.
    Zaterdag niet echt goed weer geweest, met een pilsje op de bank wielrennen moeten kijken (iets anders was er niet). De voorjaarsklassiekers zijn weer begonnen. Een of andere Raborenner deed het goed terwijl ik van mijn Franse kaasjes at.
    Tja, een mens moet wat he.
    Na een laatste slokje bier zag ik nog net dat het een Nederlandse Raborenner was die gewonnen had. Maar hij heet anders dan Boogerd..
    Ach, wat doet het ertoe, als je het er niet met een andere wieler liefhebber over kunt hebben.
    En zondag , ook regen, Kuurne-Brussel-Kuurne of andersom gekeken.
    Nog even wachten op Vlaanderens mooiste...
    De groetjes uit Holland trouwens!

• 03 Maart 2011 - 11:01

Henk Wanders:

Hi Annemieke en Pieter,
    Wat is het smullen van jullie reisverslag; kan ik al op zoek naar een uitgever van jullie boek? Op de foto van de markt, zie ik bloemkool, tomaten, wortelen; zijn jullie wel echt in Kathmandu......?
    Veel plezier en geniet ervan.

Henk

• 07 Maart 2011 - 18:19

Tante:

Hoi Pieter en Annemieke,
    Al weer een poosje geleden dat ik gereageerd heb op jullie laatste berichten. Heb de foto's gezien van jullie appartement. Zal wel prettig zijn - zo'n persoonlijk eilandje van rust - na alle hotels van de laatste maanden. Heb je nog contact met Ellen (Schouten) en Rolf gehad? Het zijn leuke mensen die nog t/m de zomer in Kathmandou wonen en daarna naar Bhutan gaan.
    Tante (hoewel zelf van nature avontuurlijk ingesteld) schrok wel van de foto's van de roekeloze zweeftocht over de Himalaya! Maar niettemin lijkt het me een geweldige ervaring.
    Fijne weken met (schoon)ouders en veel reisgenot toegewenst
    Groeten van Tante uit Ernum (vanwege carnaval)

• 08 Maart 2011 - 16:26

Noortje:

Hoi Pieter en Anne!
    Ik heb de hele tijd jullie reisverslagen gelezen en de foto's uitgebreid gelezen. Toch maar eens tijd voor een reactie dacht ik zo :-)
    Wat te gek, gaaf, spannend, vermoeiend, dapper, en stoer wat jullie doen!
    Ik wens jullie een mooie tijd in 'jullie' Nepal en natuurlijk ook in Tibet. Ben benieuwd naar de komende verhalen!

Houd jullie rust en zoals Pieter altijd zegt: Haast jullie vooral niet!

Veel liefs, Noortje

• 10 Maart 2011 - 19:04

Leo Boer:

Hoi Annemieke en Pieter,
    Grrot respect voor jullie, wat een fantastische reis. mooie heldere verslagen met veel info. Het eerste deel van de reis is gedaan en nui maar even genieten van Nepal. Ik blijf het geboeid volgen.
    Succes en geniet,
    Leo