Twee keer overstappen, zijn wij thuis - Reisverslag uit Kathmandu, Nepal van Pieter en Annemieke - WaarBenJij.nu Twee keer overstappen, zijn wij thuis - Reisverslag uit Kathmandu, Nepal van Pieter en Annemieke - WaarBenJij.nu

Twee keer overstappen, zijn wij thuis

Door: pieterenannemieke

Blijf op de hoogte en volg Pieter en Annemieke

20 April 2011 | Nepal, Kathmandu

Het is zover. Onze laatste maand gaat in. En dat betekent dat we morgen op weg gaan naar onze laatste bestemming en dus min of meer naar het eindpunt van onze reis: Mount Kailash. Deze berg ligt in het afgelegen westen van Tibet en is zowel voor de boeddhisten als voor de hindoes heilig. Door het lopen van een vierdaagse kora zou je alle zonden van je af kunnen werpen. De chinezen echter houden er niet zo van als 'Jan en alleman' op de berg afkomt en het heeft ons daarom heel wat moeite gekost om toestemming te krijgen van de autoriteiten. In eerste instantie, zo'n twee weken geleden, is onze aanvraag nog afgewezen, daarom konden we ook niet vertrekken voor onze trekking in West Nepal naar Mount Kailash. Daar waren we toen teleurgesteld over. Maar al snel realiseerden wij ons dat wij dit wel binnen het juiste perspectief moeten zien. Onze teleurstelling is een kruimel vergeleken bij de situatie van de tibetanen. Daar waar wij slechts als toerist een bepaalde plek willen bezoeken, kunnen zij niet meer in vrijheid naar hun thuisland. Wat dat betreft prijzen wij ons gelukkig dat wij al acht maanden zonder problemen mogen rondzwerven over de aarde.

Maar vooralsnog blijft het geluk aan onze zijde. Afgelopen maandag zijn alle benodigde vergunningen en visa toch nog verleend. We hebben zelfs toestemming moeten krijgen van het chinese leger. Nu is alles voor elkaar. Het zal door de hoogte een zware trip worden, de zwaarste tot nu toe. De reis naar Mount Kailash duurt vier nachten. Na de eerste dag rijden, stijgen we al tot boven de 4.600 meter en daarna gaat het alleen nog maar verder. Gelukkig hebben we genoeg acclimatiseringsdagen in het programma kunnen opnemen. De kora zal ons uiteindelijk over een pas voeren van meer dan 5.600 meter. De afgelopen twee weken hebben we in de bergen rond Kathmandu flink getraind om genoeg loopkilometers in de benen te krijgen en om voldoende klimspieren te kweken. We hopen maar dat het voldoende is, we zullen zien.

Vanuit China schrijven we echter niet over onze tocht. Wij willen geen problemen krijgen met de chinese overheid die websites controleert. Een reisverslag houden jullie natuurlijk te goed, want de Dalai Lama indachtig: 'Reis door Tibet, zie zoveel als je kan en vertel erover.'

Eenmaal terug in Lhasa zal het snel gaan. Daar nemen we de trein naar Peking, Moskou en Nederland. Tussen Lhasa en Nederland liggen maar twee overstappen! Volgens Pieter stap je vaker over als je van Vlissingen naar Roodeschool reist. Het kan verkeren... En naar analogie van Acda en De Munnik: twee keer overstappen, zijn wij thuis.

• 20 April 2011 - 04:38

Michiel:

altijd weer boeiend om jullie verhalen te lezen. een nieuwtje over de lucas. De Lucas neemt 7 Haagse Nutscholen onder haar hoede.

• 20 April 2011 - 07:15

Jaap:

Take it easy!
    Het zal fijn zijn jullie weer te zien en in de armen te kunnen sluiten.
    Groet,
    Jaap

• 20 April 2011 - 07:31

Dagmar:

GENIET!! En pas goed op jullie zelf...Toi toi toi!

• 20 April 2011 - 07:49

Max:

Hallo, de loopkilometers heb je dan wel geoefend maar de hoogte kan een groter probleem vormen, inderdaad goed dat je wat rustdagen ingepland hebt. Ik ben benieuwd naar wat jullie op het dak van de wereld zien en beleven. Voor daarna goede treinreis en mis geen overstap. In Nederland wordt je dan met de bus vervoerd en duurt het een uurtje langer, maar daar?

• 20 April 2011 - 14:50

Ellen En Piet:

Good luck! We wensen jullie alle geluk (en sterkte) bij het volbrengen van de kora. Als bevrijde mensen zullen jullie terugkeren. We wensen jullie een voorspoedige terugreis; slechts twee overstapjes, dus dat zal wel lukken. We hebben alle verslagen met enorm veel genoegen gelezen!
    Ellen & Piet

• 21 April 2011 - 17:15

Marlies:

En toen was 'ineens' de laatste maand daar! Ongelooflijk. Een prachtige afsluiter!

Ik denk aan jullie, 't is net de 4daagse ;-)
    Kus!!! Tot over 30 dagen!!

• 21 April 2011 - 20:17

Janny:

Geweldig dat jullie op deze wijze de reis gaan afsluiten: tocht naar de heilige berg en dat 'op eigen kracht'.
    Wees voorzichtig, zeker wat de hoogte betreft; en, zoals we in Indonesie zeggen: pelan, pelan!
    Ik geniet van jullie verhalen en hoop straks ook te horen over Tibet.
    Goede tocht en - wonderlijk om al te zeggen - tot straks in NL.

• 21 April 2011 - 23:25

Jennie Heinsbroek:

Geniet tijdens laatste maand van jullie droom reis, 2 keer overstappen en dan zijn jullie thuis....veilige terug reis en overstappen dat hoeft pas volgende maand. Dus enjoy and live life to the max.