The Flying Dutchmen - Reisverslag uit Delhi, India van Pieter en Annemieke - WaarBenJij.nu The Flying Dutchmen - Reisverslag uit Delhi, India van Pieter en Annemieke - WaarBenJij.nu

The Flying Dutchmen

Door: pieterenannemieke

Blijf op de hoogte en volg Pieter en Annemieke

17 Januari 2011 | India, Delhi

De geboorte van twee nieuwe wereldburgers heeft ons doen besluiten onze reis voor een weekje te onderbreken. Zo'n lange afstandskraamvisite maakt de kennismaking met de baby's en kersverse ouders erg bijzonder. Maar ook het weerzien met onze familie was geweldig. We hebben met hen genoten van goede wijn, boerenkool, spruitjes, pannenkoeken en de Hema. En onderweg naar al onze bezoekjes hebben we al toerend over het nederlandse spoorwegnetwerk genoten van de warme en schone treinen, een hollands broodje kroket en de prachtige hollandse luchten boven de traditionele boerderijen. De regen die het land lekker nathield vorige week hebben we in onze vier (uitsluitend) zonnige maanden niet gemist. Evenals de donkere dagen, het geklaag dat je opvangt in de trein en het nieuws over het kleine hollandse leed.

Uiteraard is het verwarrend in zo'n korte tijd twee keer van omgeving te veranderen. Pas nu realiseren we ons dat de overgangen tussen alle landen de afgelopen maanden, soepel zijn gegaan. Wij hadden vier maanden de tijd om langzaam te wennen aan de steeds veranderende wereld om ons heen: de verschillende culturen, mensen, natuur, godsdiensten en politieke situaties. Daardoor voelde uiteindelijk de aankomst in India natuurlijk aan, en niet als een compleet andere wereld. Als je vervolgens die 6560 kilometers in 8 uur terugvliegt naar Nederland, kijk je met andere ogen naar je thuisland. Zo vond de eerste herontmoeting met de vertrouwde hollandse nuchterheid al plaats in het vliegtuig op weg naar Amsterdam. In Azië is het ondenkbaar dat een stewardess haar schoenen uitdoet en naast je op de stoel gaat staan om handbagage aan te proppen. Bij KLM kan dat gewoon. We moesten om deze herkenning met onze eigen roots een beetje glimlachen.

Je eigen roots zitten diep, merken we nu we weer een paar dagen terugzijn in Delhi. Zelfs na een korte week Nederland moeten we bij terugkomst in India toch weer even wennen aan het chaotische verkeer (hoezo 'Keep your lane'?), het voordringen, het getoeter en de luidruchtige communicatie. Maar we voelen ons ook weer op onze plek hier, constateren we als we ontvangen worden door de aardige indiërs van het hotel, de kok midden in de nacht zijn slaap uitstelt en gaat koken voor ons omdat wij nog in een ander ritme zitten (dat kan hier dus allemaal) en mensen de tijd nemen om een kopje thee te drinken met wildvreemden.

We beginnen aan het tweede deel van onze reis, antwoorden we de purser in het vliegtuig als hij vraagt wat we gaan doen in India. Hij kijkt ons vragend aan als we hem al vliegend vertellen dat we bezig zijn om over land naar Nepal te reizen. Daar gaan we nu dus ook mee verder. Op naar Kathmandu, via Noord-India!

• 17 Januari 2011 - 11:01

Kersverse Moeder A:

Goed te lezen dat jullie weer goed zijn aangekomen. Geniet van jullie reis verder! Hier ligt een dame in een wipstoel te dromen over dat geweldige kraambezoek van vorige week!

• 17 Januari 2011 - 13:35

Max:

Hallo beidjes, jammer dat we alleen de telefoon konden gebruiken. Naar het noorden zal de drukte van het volle zuiden wel wat afnemen en als de voordelen van de manier van leven de overhand krijgen moeten jullie straks nog besluiten of je wel terug wilt naar een land met schone treinen en mopperende mensen. Maar weet dat tevreden mensen zeldzaam zijn, koester die.
    mvg Max

• 17 Januari 2011 - 15:37

Kersverse Oma Lidy:

Ik vind het heel bijzonder dat jullie op kraambezoek zijn geweest!
    Ik wens jullie nog een hele fijne reis en zal jullie verder "volgen"!

• 17 Januari 2011 - 20:38

Janny:

Dag Annemieke en Pieter,

Wat is het boeiend jullie verhalen te lezen. Ik volg ze met veel aandacht en geniet er volop van. Het eerder geopperde idee dat jullie de reisverhalen in boekvorm moeten uitgeven (compleet met foto's) onderschrijf ik volledig! Jullie observeren prachtig en geven een mooi genuanceerd beeld van landen, mensen, culturen, ontmoetingen en daarbij jullie eigen gevoelens. Ook de verschillen tussen Iran - Centraal Azie -India zijn groot, en beschrijven jullie beeldend. Ik hoop dat jullie 'tussenstop' in Nederland weer nieuwe energie geeft voor het tweede deel van jullie wereldreis, die nu Nepal nadert!
    Heel veel groeten,
    Janny

• 17 Januari 2011 - 20:49

Jennie:

Een kraambezoek kwam vast nooit van zo ver weg en zo onverwachts.
    Een bliksem bezoek aan ons koude kikkerlandje en dan daarna in 8 uur tijd weer terug in een andere wereld, het is wel heel bijzonder.
    Geniet van het vervolg van jullie reis, het zal wel weer even omschakelen zijn.

Groetjes uit Schiedam

• 17 Januari 2011 - 21:47

Marlies:

Het weerzien was leuk! Heb ervan genoten! De fondue wacht wel... ;-)
    Net terug van zumba, waar we iets nieuws geleerd hebben dat de komende weken erin blijft: op een Bollywoodmuziekje dus jullie zijn en blijven nog even dichtbij!!

Zoen uit Zwolle!

• 17 Januari 2011 - 21:50

(kersverse) Moeder D:

Was het nog maar vorige week! :-)

• 17 Januari 2011 - 21:53

Belegen Vader M:

Sepp says: "BURP!"
    * lol *
    Geen idee wat het betekent trouwens.

• 18 Januari 2011 - 08:32

Joost En Catherine:

Succes met het tweede deel van de trip. We genieten intens van jullie mooie verslagen. Ga zo door. Als jullie dan definitief terugkomen heb ik nog een leuk filmpje om samen te gaan zien...