100 op de schaal van WOW! - Reisverslag uit Agra, India van Pieter en Annemieke - WaarBenJij.nu 100 op de schaal van WOW! - Reisverslag uit Agra, India van Pieter en Annemieke - WaarBenJij.nu

100 op de schaal van WOW!

Door: pieterenannemieke

Blijf op de hoogte en volg Pieter en Annemieke

23 Januari 2011 | India, Agra

We gaan op weg naar de Taj Mahal. Het is wel weer even wennen na ons weekje Nederland. We hebben ons voorgenomen India meer gelaten te ondergaan, maar dat valt niet mee. India komt binnen, en goed ook. In de twintig minuten dat onze taxirit richting treinstation duurt, komt eerst onze chauffeur te laat, is dan boos op het hotel, schreeuwt de hele tijd in zijn mobieltje, moppert op ons en smeekt om meer geld en gaat ineens in de rij staan voor de benzinepomp. Immers, zijn tank is (bijna) hartstikke leeg, het rode lampje brandt al even. We zien vanuit de wagen een heel gezin leven op de stoep, de peuter 'des huizes' kruipt door de goot en de moeder van het stel ligt languit op de stoep met een glimmende mobiel te bellen. Op het stationsplein zien we een volwassen man in blote billen, het leven eromheen gaat gewoon door. Op het perron zien we een meisje van zes plassen te midden van de andere reizigers, haar moeder staat ernaast. Inmiddels niet meer verbaasd, maar wel met vraagtekens aanschouwen we dit geheel. Hoe gaat de nieuwe generatie zich gedragen, als ze het nu niet anders dan dit geleerd krijgt?
In de trein zitten we tussen de gordijntjes op de slaapbanken en zien we de krotten plaatsmaken voor het platteland. Velden vol mosterdzaad en rijst glijden voorbij, ze worden bewerkt door vrouwen met de meest kleurrijke kleding aan. Ondertussen wordt onze verse lunch geserveerd voor 50 cent. We weten dat we Agra naderen op het moment dat er allerlei taxichauffeurs in de rijdende trein springen, om maar vooral eerder dan de concurrenten klanten op te pikken.

We zijn dus op weg naar de Taj Mahal. De Taj wordt beschouwd als een van de mooiste bouwwerken ter wereld en staat op de Wereld Erfgoedlijst van Unesco. Het is in 1653 gebouwd in opdracht van koning Jahan ter nagedachtenis aan zijn overleden vrouw, die er begraven ligt. Hijzelf is er jaren later naast gelegd. Dit monument wordt nu door 2,5 miljoen bezoekers per jaar aanschouwd.

We lopen richting de ingang. Het krioelt er van de verkopers. Het duizelt je, alles komt van alle kanten, alles tegelijk: 'You want shoes?' 'Yes, rickshaw!!' 'You need postcards?' 'You need stamp!' 'You take taxi!' 'I'm your guide.' 'You go to my hotel!' 'You need busticket?' 'Change money, sir?' 'Excuse me, you buy elephant.' 'See my shop! Maybe tomorrow?'
Het geheel leidt soms ook wel tot grappige conversaties: 'I clean your shoes!' 'They are not dirty.' 'First I make them dirty, than I clean!'

Helemaal tureluurs van dit bombardement van aandacht kopen we een ticket en lopen we na tassencontrole en fouillering, naar de poort. Het wordt stil om ons heen. De toeristen voor ons stoppen met lopen en we horen alleen nog het geklik van de fototoestellen. Langzaam wordt de Taj Mahal zichtbaar. Steeds zie je een beetje meer wit tevoorschijn komen. Het geheel is mooier dan we ons hadden voorgesteld. Het bouwwerk is elegant en straalt liefde en trots uit. Het ligt er ondanks de massa's toeristen sereen bij, aan de oever van de rivier zonder dat er andere gebouwen omheen gezet zijn. Tijdens zonsondergang verandert het wit in roze/oranje/rood en tegen de tijd dat het donker wordt lijkt de Taj blauwig grijs. We zijn onder de indruk. Ook zitten we, evenals alle anderen, vol adrenaline aangezien het gebouw zeer fotogeniek is. De bewakers van de tombes lijken daarentegen niet meer onder de indruk. Ze schreeuwen naar elkaar over de graven heen. Het blijft India... De Taj ziet er tegen de tijd dat wij vertrekken mysterieus uit, zo in het avondlicht. Alhoewel het geheel ons nu al niet onbewogen laat, moet ons echte Taj-moment dan nog komen.

We willen ook de zonsopkomst meemaken op deze mooie plek. Heel fanatiek geven we gehoor aan de eerste oproep tot het gebed dat over de stad schalt en staan om zes uur op. Het is nog pikkedonker als we als eerste in de rij staan. We laten alle 9000 bezoekers die vandaag nog moeten gaan komen achter ons en lopen weer door de poort. In de ochtendmist ligt de Taj er in alle stilte bij. Dit is ons momentje: even helemaal alleen met een van de drukst bezochte monumenten ter wereld! We genieten van de lege paden en kunnen het nu paarsig blauwe bouwwerk volledig in ons opnemen. Lang de tijd om de Taj te zien ontwaken is er niet. Na vijf minuten stromen de eerste ladingen touringcars en gidsen binnen en is het business as usual. Wij kunnen nu de details van dit volledig marmeren bouwwerk tot ons nemen en zien de mooi ingelegde (gekleurde marmeren!) bloemen, Koranteksten, de stukjes goud op de koepel die glinsteren in het licht van de opkomende zon en de afvoerputjes die zelfs van marmer zijn. Als de drukte ons te gek wordt gaan we terug. We kijken nog een keer achterom. We geven de Taj Mahal een 100 op de schaal van WOW!

• 23 Januari 2011 - 11:51

Clem:

Lieve Annemieke, beste Pieter
    nog 124 dagen te gaan: wat een prachtige reis; ik geniet van de foto's, maar vooral van de wijze waarop jullie alle ervaringen weten te verwoorden. Jullie India verhaal roept bij mij allerlei vergeten ervaringen en beelden op! Nepal na India was indertijd (1986) een verademing.
    Geniet en ik hoop dat jullie je blijven verwonderen ... en het ook willen blijven delen.
    Clem

• 23 Januari 2011 - 15:41

Hanneke:

wauw inderdaad! de foto's zijn alleen al wauw!
    bijzonder dat jullie een weekje in Nl waren! Sepp en ouders vonden het erg leuk :) wrslijk was het voor aline ook een bijzonder kraambezoek. geniet van jullie reis verder. liefs

• 23 Januari 2011 - 15:48

Max:

WOW is Wonder on Wheels? Zijnde een Peugeot! Het moet betoverend mooi zijn geweest en ik kan me na jullie hectische beschrijving voorstellen dat het in rust van die schoonheid genieten onvergetelijk is. Het is goed te zien dat je de reis weer oppakt alsof de Nederlandse onderbreking er niet geweest is al was die aan de komst van twee wereldburgertjes gekoppeld en dus erg belangrijk. Wie weet maken jullie daar ook nog zoiets mee. Is mij in Ghana overkomen toen ik in een lokaal ziekenhuisje een geboorte mee mocht maken. Hoorde dat er al weer een nieuwe ontmoeting met Pa en Ma op stapel staat, maar kijk alvast uit naar jullie volgende verslag.

• 23 Januari 2011 - 16:32

Papa, Mama + Marlies:

Hallo reizigers,
    in stilte hebben wij jullie verslag van het stiltemoment bij de Taj gelezen. Mooi zeg!! Ook de foto's, die zijn zelfs op een klein laptopscherm in druilerig Zwolle betoverend ;-)
    Wij hebben vanmiddag over de dijk naar Hasselt gelopen, waarbij mama onderweg door Tom werd gebeld met het bericht dat jullie het goed maken.
    Geniet nog flink!

dikke kus van PapaB, M@M@ en zusje M :-)

• 24 Januari 2011 - 07:38

Dagmar:

Zo te zien was er nog plek vrij voor jullie in de trein... Fijn! En de Taj Mahal is prachtig... Op naar Darjeeling...

• 28 Januari 2011 - 13:49

Floris:

Hoihoi daar,

De kids liggen op bed dus ik heb even tijd om verhalen van jullie te lezen. Eigenlijk is Benthe net weer wakker. Ze wil een tekenfilmpje kijken, dus ik kan nog even lezen. Wat een andere wereld is India zeg. Het komt zelf binnen als je het op Nederlandse bodem leest. Ik zie wederom alleen maar prachtige plaatjes.

Groetjes, Floris

• 29 Januari 2011 - 10:15

Tante:

Leuk om te lezen hoe jullie genoten hebben van de Taj Mahal. Evenzo goed blijven jullie ervaren dat die ademloze schoonheid hand in hand gaat met armoede en corruptie. Met dat contrast is - voor ons westerlingen - moeilijk om te aan.
    Tante had jullie stiekum de kamasutra willen meegeven ter voorbereiding op het erotische geweld in Khajuraho. 'Look at the detail's' hoor ik de gids nog zeggen bij het zoveelste ingemetselde spannende standje aan de tempels. Het geeft maar weer eens aan dat ook de Indiers zich 1000 jaar geleden (?) al bewust waren van het vitale aspect van de sexualiteit (sprak deze bejaarde tante). Ik ben benieuwd naar de foto's !
    En nu ... op naar Varanasi ... .. religie en spiritualiteit is overal in India maar daar aan de Ganges in Varanasi .....
    Tante wacht - vanuit een koud Nederland vol bleek winterlicht - op het volgende reisverslag