What to do in Kathmandu? - Reisverslag uit Kathmandu, Nepal van Pieter en Annemieke - WaarBenJij.nu What to do in Kathmandu? - Reisverslag uit Kathmandu, Nepal van Pieter en Annemieke - WaarBenJij.nu

What to do in Kathmandu?

Door: pieterenannemieke

Blijf op de hoogte en volg Pieter en Annemieke

13 Maart 2011 | Nepal, Kathmandu

Het lange verblijf in Nepal is voor onze ouders een mooie aanleiding om ons onderweg op deze reis op te zoeken. We nemen ze mee Kathmandu in, waarbij wij, samen met hen, vele voor ons zo bekende plekjes zien als ware het voor het eerst.

Vanuit ons appartement lopen we zo de kleine steegjes en straatjes in. Normaal gesproken doen we hier onze boodschappen. Nu vormen ze een mooie alternatieve route naar het Durbar Square. Op deze pleinen rond de oude paleizen staan veel tempels, waarvan de meesten zijn voorzien van prachtig houtsnijwerk (sommigen weer met Kama Sutra afbeeldingen zoals in Khajuraho, India). Bijzonder, en tegelijk bedenkelijk, is het bestaan van de levende Godin Kumari in een van de paleizen. Al heel jong wordt een meisje aangewezen als de levende godin en neemt zij haar intrek in het paleis. Ze moet rein blijven. Uit angst dat haar lichaam beschadigt, mag ze de rest van haar leven daar de grond niet raken en wordt ze steeds gedragen. Allemaal om te voorkomen dat de Godin gaat bloeden, want daarmee verdwijnt de goddelijkheid. De dag dat het meisje ongesteld wordt, is het dus afgelopen met haar 'goddelijke' leven, met alle consequenties van dien. Want wie wil er nu nog omgaan, laat staan trouwen, met een verstoten Godin die weer is veroordeeld tot het aardse leven? Soms verschijnt ze even voor het raam om de massa te behagen. Tijdens ons bezoek echter niet. Wij zijn er niet rouwig om.

Onderweg naar het verderop gelegen postkantoor ontwijken we de dragers (die complete koelkasten tillen met hun hoofd en nek) en fietsriksja's. Een bel hebben ze niet. Sommigen hebben daarom een oude wc-eend fles op het stuur van de riksja gemonteerd, waarmee ze flink toeterend door de nauwe straatjes scheuren. Het posten van de kaarten doet denken aan de bureaucratie van Ome Gerrit uit de Fabeltjeskrant: postzegels kopen bij loket 9, stempelen bij loket 10 en afgeven bij nummer 11. Als we doorlopen naar de luxere winkelstraten zien we (tot onze verbazing) dat het Westen ook hier bezit neemt van de toch wel traditionele samenleving. Dit jaar zijn de eerste ketenrestaurants van KFC en de Pizza Hut geopend (McDonalds zal dan ook wel niet meer lang op zich laten wachten). Toegegeven: een leven lang Dhal Bat (rijst met linzen) is ook niet alles, maar degene die juist op dit nationale gerecht is aangewezen, zal dat ook wel blijven. Wie er namelijk niet sophisticated genoeg uitziet, mag er volgens het deurbeleid niet in! Wat later lopen we tegen een rij kraampjes aan waar allerlei computers en printers staan opgesteld. Bordjes prijzen de aanbiedingen van de dag aan: processen verbaal, diploma's, medische verklaringen en andere 'officiële' documenten. Navraag levert op dat deze zaken door de autoriteiten niet of nauwelijks worden verstrekt of dat het in ieder geval heel lang duurt. Met de hulp van de straat heb je dan toch eerder je verzekeringspenningen binnen. Niet alles is hier te koop, merken we. Wie in het buitenland wil werken of studeren, moet beschikken over een verklaring van goed gedrag. Niet veel verderop zien we een enorme rij aanzwellen bij het politiebureau. Daar staat iedereen te wachten op het daartoe benodigde politierapport voor de paspoortaanvraag. Bij het ministerie van buitenlandse zaken nemen we vervolgens ook een grote mensenmassa waar. Wat een gedonder zeg, voor een paspoort. Wat dat betreft doet onze overheid het zo slecht nog niet. De manier waarop de, veelal jongere, nepalezen geduldig in de rij staan te wachten op hun nieuwe toekomst, straalt hoop en blijdschap uit die bij ons grote bewondering oproept. Ze geloven overtuigend in een beter leven in den vreemde!

Om ons aan de chaos van de grote stad te kunnen onttrekken, vertoeven wij graag in de tibetaanse enclave van Bodhnath. Op een enorm plein, omgeven door kloosters en winkels, als in een hof, ligt de grootste stoepa (een massieve boeddhistische tempel) van Nepal. Hier lopen de (gevluchte) tibetanen hun kora's onder de vreedzame klanken van de gebedsregel 'om mani padme hum' (de juweel van de lotus is geprezen). Zelf lopen we graag de kora's mee en slingeren ondertussen boeddhistische gebeden de hemel in door aan de gebedsmolens in de stupa te draaien. Niet alleen deze sereniteit maakt dat we hier graag terugkomen. Hier heeft Pieter destijds Annemieke het Grote Aanzoek gedaan. Voor ons liggen hier dus ook heel wat zoete herinneringen.

Het liefst wandelen we hierheen vanuit Pashupatinath. Gelijk aan het indiase Varanasi, vinden hier de hindoeïstische crematies plaats. Ze trekken behalve toeristen ook veel nieuwsgierige nepalezen die aan de overkant van de ghats zien hoe de asresten verdwijnen in de heilige Bagmati (Tijgerrivier). Deze rivier ontleent zijn heiligheid aan het feit dat deze, nu nog wat sneue modderstroom, later de Ganges voedt. Je komt hier ogen en oren te kort. Zo vissen de straatkindjes alle offers weer op uit het water om de 'recyclebare' onderdelen straks opnieuw te verkopen. Ook wemelt het hier van de Sadhus. De heilige mannen hebben al het aardse van zich afgeworpen en zitten nu met onmetelijk lang haar en geverfde lichamen rustig en veelal stoned (zij zijn de enige die hier legaal drugs mogen gebruiken) om zich heen te koekeloeren. Ondertussen tiert de handel welig. Alle offers en benodigdheden voor de crematie (zoals bloemenkettingen, kleden en de nodige kleurstoffen) kunnen ter plaatse worden aangeschaft. En voor de nieuwsgierige bezoeker zijn sigaretten, suikerspinnen en zelfs de lokale kranten te koop. Buiten het terrein leidt een pad naar de aanpalende golfbaan. Hier gaan de apen er met onze gespeelde golfballen vandoor en slaan Pieter en zijn schoonvader af parallel aan de landingsbaan van het vliegveld. Crazy City!

Constateerden we eerder al, met enige weemoed, dat het Westen dit land op culinair gebied langzaam penetreert, dit jaar zijn we ook getuige van het eerste westerse concert in Nepal. Bryan Adams verzorgt een optreden in het nationale stadion. Het evenement houdt de stad dagenlang in zijn greep. Als Bryan Adams opent met het nummer van Cat Stevens 'What to do in Kathmandu' heeft hij de juiste snaar wel geraakt.

• 13 Maart 2011 - 11:51

Marlies:

Mooie nieuwe verhalen, deels bekende plaatjes erbij! Opvallend hoe kleurrijk het is én hoe blauw de luchten zijn :-) mooi hoor!
    Volgens mij hebben jullie het gezellig gehad met de ouders. Ik stap straks in de auto om hun verhalen te horen en beelden te zien. Benieuwd!
    Geniet nog van de komende bezoekers en de plek!

x M

• 13 Maart 2011 - 19:45

Détje & Floris:

Tja.. en dan te bedenken dat als er geen enorme onrust was ontstaan in Nepal, jullie dit ons ook allemaal al hadden laten zien. We hebben af en toe nog steeds spijt dat we geannuleerd hebben. Al gaven jullie destijds aan dat we er verstandig aan hadden gedaan. Al met al zal het er nu (met twee kleine kinderen) wel niet snel van komen, en dat is toch een gemis. Zo lezen we telkens weer ;-).

Ik heb trouwens een mail gestuurd naar een hotmail-adres, maar weet niet zeker of ik het goede adres heb? Mochten jullie dus niets ontvangen hebben, dan hoor ik dat graag, dan stuur ik de mail nog een keer.

Hele fijne tijd nog.

Veel liefs en dikke kussen van ons alle vier.

• 13 Maart 2011 - 21:01

Max:

Hoi beiden,
    Pa en Ma op weg naar jullie om de 19e te vieren. Hoop dat jullie een mooie tijd samen hebben en laat ze voor zover de vorige keer niet geschiedde mooie plekjes van de foto's zien. Bij roept het ook goede herinneringen op. Voor jullie verjaardag wat passends meegegeven hoop ik waarmee als je het achterlaat een beetje indruk van Nederland daar blijft.

• 14 Maart 2011 - 07:34

Yde:

Hallo Pieter en Annemieke,

Leuk dat jullie ook nog bezoek krijgen van je ouders in zo'n ver oord. Ik zag gisteren op de Nederlandse TV een intervieuw met de Dalai Lama en herkende in dit gesprek veel van zaken die jullie beschreven op je reis.
    Ook vanuit Nepal hebben jullie weer prachtige verhalen en foto's. Complimenten voor de zorg die jullie tonen om een compleet reisverslag te maken (jullie kunnen dat als boek gaan uitgeven als je terug komt).
    Hartelijke groet van een thuisblijver, Yde

• 18 Maart 2011 - 17:58

Marco En Amanda:

Hoi Pieter en Annemieke,

We genieten nog steeds van jullie prachtige verhalen. Wat leuk dat wederzijdse ouders jullie komen bezoeken. Nog heel veel plezier en een fijne verjaardag!!

gr Marco, Amanda, Kevin en Brian

• 19 Maart 2011 - 14:16

Carlijn En Jaap:

Geweldig verslag weer!! van harte gefeliciteerd met jullie verjaardagen!!!
    Heel bijzonder om dit zo ver weg met z'n viertjes te kunnen vieren!!

Veel liefs van ons

Carlijn, Jaap, Marit en Wieke

• 19 Maart 2011 - 15:03

Tante:

Lieve kinderen, zus en zwager,
    Hierbij een felicitatie vanuit een helder en zonnig Nederland. Net als in Nepal komen ook hier de seizoenen overeen met de elementen en dat betekent voor de lente 'lucht' en die is knalblauw vandaag.
    Jullie laatste reisverslag riep veel herinnering bij me op. De stupa en de rituelen rond Pashupatinath. Tante heeft zin in een klein jointje met zo'n lekkere bontgekleurde hippe Saddhoe ...helaas, het is gewoon (beetje saai) zaterdagmiddag in Arnhem en tante moet nog naar de grootgrutter voor een beetje bat of zuurkool. ..
    Heb het goed samen en groeten van tante en ook van de neefjes en nichtjes

Tante moet nog even naar de grootgrutter voor een maaltje Bat

• 20 Maart 2011 - 10:28

Paul En Judith En Zo:

Hallo Pieter en Annemieke,

Van harte gefeliciteerd vanuit een zonnig Best.

Nog heel veel plezier gewenst bij het vervolg van jullie reis.

Daaag!

• 21 Maart 2011 - 07:14

Bas:

Pieter en Annemieke,

Gefeliciteerd met naar ik dacht alleen Pieters, maar zo lezende jullie beider verjaardagen. Veel plezier bij de rest van jullie omzwervingen.

gr. uit Schiedam

• 02 April 2011 - 23:10

Marijn:

Dag Annemieck en Pieter,

Wat ben ik onder de indruk van jullie grote reis. Ik heb een aantal verhalen gelezen en de foto's daarbij volgens mij is het een prachtig land. De grote reis terug heb ik gezien op papier en al, Els heeft er een mooie uitleg bij gegeven, want dat was wel nodig haha. Hoe is het, nog steeds met de dag meer aan het genieten van de nieuwe indrukken, of is het nu meer gewenning? Ik ben erg benieuwd naar jullie eigen verhalen!

Groetjes uit Aalden.