Jarig in Nepal - Reisverslag uit Kathmandu, Nepal van Pieter en Annemieke - WaarBenJij.nu Jarig in Nepal - Reisverslag uit Kathmandu, Nepal van Pieter en Annemieke - WaarBenJij.nu

Jarig in Nepal

Door: pieterenannemieke

Blijf op de hoogte en volg Pieter en Annemieke

22 Maart 2011 | Nepal, Kathmandu

19 maart 2011: Pieter wordt 35, Annemieke 31. Zo'n dag laat je in Nepal natuurlijk niet zomaar voorbij gaan. We besluiten het een paar dagen eerder met onze nepalese en nederlandse kennissen al te vieren, omdat op 19 maart het Holi-festival plaatsvindt en de hele stad dan platligt.

De dag van ons feestje begint als een gemiddelde werkdag van mensen die op reis zijn: in het consulaat van Mongolië. Hier proberen we ons doorreis-visum te halen, dat we nodig hebben voor onze terugweg (Peking-Moskou-Arnhem per trein). Dat het waarschijnlijk wel gaat lukken, blijkt als we het gebouw eindelijk gevonden hebben (in Nepal worden geen straatnamen en huisnummers gebruikt). We zijn namelijk zeer welkom op het consulaat. We moeten de schoenen uitdoen en nemen plaats in een soort huiskamer naast grote witte schelpen, die we kennen uit Tibet. Een paar minuten later vullen we zittend op een tijgerkleedje voor de salontafel, de papieren in. Hoe anders was dat bij de russische ambassade, waar we uiteindelijk staand op straat door een ijzeren hek ons visum in het paspoort kregen.

We rijden terug via de supermarkt om inkopen te doen voor het feestje. Het wordt vooral een kar vol cola, sap en chips: lekker ongecompliceerd dus. Deze supermarkt behoort tot de meest luxe van Nepal, maar verwordt door het gebrek aan opslagruimte tot een soort jungle van levensmiddelen en kuierende Nepalezen die boodschappen doen als een uitje zien. We zijn iedere keer weer blij als we buiten staan.

Weer terug in onze wijk gaan we langs het kantoor van onze vriend Nilam. Zijn reisbureau regelt onze trekking vanaf half april naar West-Nepal, de grens met Tibet en Mount-Kailash (en daarna via Lhasa naar Peking). Het programma moet nog wat 'ge-fine-tuned' worden, maar het ziet er al goed uit.

Langs het groepje jonge zwerfkinderen dat op straat naast de razende brommertjes en auto's zit, lopen we naar de luxe taartenwinkel. Deze doet niet onder voor de sjiek van de Denneweg (ook qua prijs niet trouwens). Enigszins beschaamd maar ook nieuwsgierig proberen we de Pizzahut ernaast uit tijdens onze lunch. Voor ons blijft dit een lastige combinatie: dit stukje Westen te midden van de harde armoede op straat. Niet te lang over nadenken, dwingen we onszelf. Het dakterras moet gereed gemaakt worden voor het feestje.

Omdat de stroom de hele avond uit zal zijn, moeten we het doen met veel kaarsen. Best gezellig eigenlijk. De eerste gasten zijn de portiers en receptionisten van ons gebouw. Op de vraag of de hoofdportier bijvoorbeeld Fanta wil drinken, grijpt hij naar de fles rum en zegt met een verlegen glimlach: 'I think, maybe, this would be better for me.' En hij schenkt iedereen nog eens flink bij. De rum is al op voordat de grote groep gasten überhaupt binnen is, wij genieten vooral van deze vorm van je thuis voelen. Lichtelijk ontroerd zijn we als we van de groep een miniatuur Stupa cadeau krijgen, de voor ons zo bijzondere boeddhistische tempel. Uiteindelijk hebben twintig mensen een ongebruikelijke, maar zeer leuke en ontspannen avond!

Twee dagen later is het echt 19 maart EN vooral Holi-festival. Dit festival kondigt na de droge periode de moesson aan. Dit wordt gevierd met veel gekleurd water, dat vanaf de daken op mensen op straat gegooid wordt. Daarnaast smeren met name jongeren zichzelf en elkaar onder de meest felle kleuren. Wij geloven het allemaal wel en blijven op onze verjaardag samen met de ouders van Pieter veilig op het dakterras, met boeken, zon en tibetaanse momo's.

• 22 Maart 2011 - 13:18

Papa B En M@m@:

Leuk om te lezen hoe jullie verjaardagsviering is verlopen..en een gezicht te hebben bij de grote drank-innemer....
    Zeg wat een zooitje maken ze ervan op de 19e, gezien de foto's is het inderdaad maar beter hoog en droog het straatbeeld te overzien!
    Fijn dat de visa geregeld zijn en dat het grote laatste deel van jullie reis steeds vastere vormen aaneemt!
    Veel plezier nog met T+E in Dulichel en omgeving.
    Hartelijke groetjes aan een ieder en tot later!
    XXX papa B. en m@m@

• 22 Maart 2011 - 14:08

Wim Vd Berg:

Uiteraard alsnog van harte. Die Nepalezen weten hoe je een verjaardag moet vieren. Gewoon zelf naar de drank grijpen en doen alsof je thuis bent. Heerlijk.
    Zijn jullie nu nog oudere jongeren of toch al een beetje verworden tot jongere ouderen ?

Veel plezier en genot in het laatste deel van de reis.

groetje

Wim
    NB: nog heel bedankt voor de kaart.

• 22 Maart 2011 - 15:34

Détje:

Leuk om te lezen hoe jullie je verjaardag hebben gevierd! Maar eh... ben toch blij als ik er volgend jaar weer gewoon zelf bij kan zijn als er taart gegeten kan worden ;-).

• 22 Maart 2011 - 16:07

Max:

Heb aan jullie gedacht de 19e getuige een mail die ik bij gebrek aan jullie mailadres naar T&E stuurde. Weer eens iets anders een verjaardag met sap en chips als de aanwezige drank al direct op is. Ik ben een paar week alcoholvrij, moeilijk maar bevalt wel goed. Hoop dat jullie het fijn hebben met pa en moe.
    Groet van Diny en mij.

• 22 Maart 2011 - 22:00

Marlies:

Ah, wat mooi weer! En het toeval wil dat wij het afgelopen weekend tijdens de 4daagsetraining nog over het Holifeest gehad hebben... niet wetende dat jullie er midden in zaten!
    Wederom - ik hoop dat tenminste één communicatiepoging jullie bereikt heeft - gefeliciteerd, en op naar een heel mooi nieuw jaar dat heel bijzonder gestart is!

Kus uit Zwolle!

• 23 Maart 2011 - 08:50

Wytze & Petra:

Happy birthday! Als we het goed begrijpen zijn jullie op dezelfde dag jarig!? Leuk om je op zijn Nepalees te vieren! Wij zijn alweer even terug uit Cuba, wij vonden het fantastisch! Zeer relaxed vergeleken met India en de rest van Azie wat wij hebben gezien dat vonden we wel prettig. Goede reis verder en bedankt voor de leuke kaart!

• 23 Maart 2011 - 12:03

Hanneke:

Hey Miek en Pieter,

Nog gefeliciteerd met jullie verjaardag! Wat laat, maar ik loop nog wat achter.. het zal de kraamtijd zijn..
    Bijzondere carnaval in Nepal! Klinkt wel als een leuke verjaardag. Succes met het plannen van jullie trip, lijkt mij een hele mooie trip maar ook zwaar.

Liefs Hanneke

• 23 Maart 2011 - 22:24

Babet:

Dag Pieter en Annemieke, Via google-alerts "Tibet" krijg ik altijd jullie updates van jullie reis te zien. We kennen elkaar niet. Maar ik vind het erg leuk om jullie verhalen te lezen (vanwege mijn passie voor Nepal, Tibet en het boeddhisme). Ik wens jullie nog een voorpoedig en inspirerend vervolg van jullie reis. En blijf jullie avonturen volgen.
    Hartelijke groet,
    Babet

• 25 Maart 2011 - 20:44

Ada Peperkamp:

Een teken van leven uit de verre Achterhoek.....
    Het is er rustig en tevreden; alleen een beetje té stil aan mijn overkant. Vind het zeer bijzonder wat jullie samen beleven! Geniet ervan! Lieve groet, Ada